Groene Onderdelen Informatie

Groene Onderdelen Informatie

21.12.2021

3 min. lezen

Deel verder

Nov 2021

De cirkel rond maken: goed voor de voertuiglevering en goed voor het milieu

Er wordt momenteel veel gezegd over de uitdagingen in de levering van nieuwe voertuigen en onderdelen, en het domino-effect dat ze hebben op de wereldwijde automarkt. En de verzekeringssector is daarop geen uitzondering. Vertragingen en tekorten aan onderdelen verlengen de reparatietijden met dagen en weken en verhogen de kosten van de claim, omdat klanten langer vervangende voertuigen vasthouden. De beschikbaarheid van vervangende voertuigen wordt ook ondermijnd door de vertraging in de levering van nieuwe voertuigen, met als gevolg dat de klanttevredenheid een deuk oploopt.

Helaas is er geen enkele – of eenvoudige – oplossing voor de huidige uitdagingen. Maar er zijn enkele stappen die bedrijven in de toeleveringsketen kunnen nemen om verzekeraars te helpen de algehele impact op de klantervaring te verminderen. En er zou ook een groen voordeel kunnen zijn.

Noodzaak is de moeder van de uitvinding

Nu is het tijd voor uitvinding en heruitvinding; de noodzaak is duidelijk zichtbaar. En innovatie die is ontworpen om een kortetermijnprobleem in de levering op te lossen, kan aanzienlijke positieve gevolgen op de lange termijn hebben. Bijvoorbeeld, het gebruik van groene onderdelen door bedrijven in de toeleveringsketen gaat naar de kern van het aanpakken van de huidige problemen met de levering van onderdelen.

Bij Europcar werken we al enkele jaren samen met een specialist in groene onderdelen om onbeschadigde en herbruikbare onderdelen van voertuigen aan het einde van hun levensduur en afgeschreven voertuigen uit onze vloot te recyclen en hergebruiken. Deze worden routinematig teruggewonnen tijdens het demontage- en recyclingproces en met de strenge tests en garanties die al worden geëist in de sector van groene onderdelen, betekent dit dat we een voorraad onderdelen hebben om aan de reparatievereisten van onze eigen vloot te voldoen, in plaats van te wachten op nieuwe leveringen van al overbelaste fabrikanten.

Voor verzekeraars is het directe klantvoordeel duidelijk. De beschikbaarheid van vervangende voertuigen kan worden gehandhaafd. En dat betekent dat er ook een kostenvoordeel is – claims kunnen sneller worden afgesloten dan wanneer de levering van vervangende voertuigen wordt belemmerd door de huidige marktomstandigheden. Maar er is nog een ander voordeel van samenwerken met leveranciers die een recycling- en hergebruikethos aannemen. En dat is het ‘groene’
voordeel.

Meer dan twee jaar geleden meldde een Futerra 1-studie dat consumenten willen dat de merken waarmee ze in contact komen de juiste acties ondernemen om hun ecologische en sociale voetafdruk te verbeteren. Verbazingwekkend genoeg ontdekte de studie dat die merken die hun duurzame acties niet aantonen, het risico lopen 88% van hun klanten teleur te stellen. Met het grotere sociale bewustzijn dat we de afgelopen twee jaar hebben gezien, stel je voor hoe dat aantal er nu uit zou kunnen zien.

Samenwerken met partners in de toeleveringsketen die een merk helpen zijn belofte op het gebied van milieu, sociaal en bestuur na te komen, is daarom niet langer een ‘nice to have’, maar een noodzaak.

James Roberts, Business Development Director, Insurance, Europcar Mobility Group UK

1. https://www.forbes.com/sites/solitairetownsend/2018/11/21/consumers-want-you-to-help-them-make-a-
difference/?sh=910e94a69547

Terug naar artikelen

ONTDEK ONZE ANDERE ARTIKELEN