Elektrische voertuigen: Invloed op huurkeuze en reparatietijd

Sept 2021
Vervangingsvoertuigen: de EV-olifant in de kamer
De EV-revolutie beweegt zich snel; een recente studie van Regit, in samenwerking met Cox Automotive, heeft aangetoond dat meer dan de helft van de bestuurders een EV zou overwegen voor hun volgende voertuig. Goed nieuws voor de 2030-doelstellingen van de overheid; maar hoe bereidt de verzekeringssector zich voor op deze toename in vraag?
De voorkant van de klantervaring wordt effectief aangepakt; automobilisten kunnen een polis vinden die EV-vriendelijk is. Maar aangezien de automobielsector nog steeds onvoldoende geschoold is als het gaat om voertuigreparaties – het Institute of Motor Industry zegt dat de beroepsbevolking momenteel slechts voor 6,5% EV-gekwalificeerd is – is de vraag welke impact dat zal hebben op de doorlooptijd van voertuigreparaties. Het domino-effect van vertragingen bij reparaties is dat klanten langer gebruik moeten maken van vervangingsvoertuigen en dat is de grote olifant in de kamer.
Elektrische automobilisten hebben bewust gekozen om hun impact op het milieu te verminderen; ze zullen het niet bijzonder smakelijk vinden om op die keuze in te boeten als het gaat om een vervangingsvoertuig. En dat stelt motorverzekeraars voor een dringende noodzaak om ervoor te zorgen dat hun vervangingsvoertuigpartners goed voorbereid zijn op de opmars naar EV.
Een vervangingsvoertuignetwerk dat geschikt is voor het doel – evenals een duidelijke strategie voor de toekomst – is cruciaal. Maar het is belangrijk om niet alleen te focussen op de grootte van de EV-vloot van een leverancier. Kijk naar de toegankelijkheid van voertuigen met lage emissie in de gebieden waar het EV-gebruik het grootst is – Clean Air Zones (CAZ) en Low Emission Zones (LEZ) – evenals de eigen reparatienetwerken van de leverancier en hoe goed ze zijn uitgerust om elektrische en plug-in hybride voertuigen te behandelen.
Bij Europcar Mobility Group hebben we een duidelijk plan opgesteld om tegen 2023 20% van onze vloot EV/PHEV te bereiken. Ter ondersteuning van dat doel zijn we momenteel bezig met het opzetten van een netwerk van groene locaties in of nabij lage-emissiezones, elk met hun eigen of toegang tot oplaadpunten en een aanbod van EV/PHEV. We hebben ook een reparatienetwerk voor onze eigen vloot gecreëerd dat EV-klaar is, zodat onze voertuiglevering niet wordt ondermijnd door vertragingen buiten de weg.
In de huidige concurrerende motorverzekeringsomgeving kunnen verzekeraars zich geen verlies van klanttevredenheidspunten veroorloven. Het aanpakken van de vervangingsvoertuig-olifant in de kamer is daarom cruciaal.
James Roberts, Business Development Director – Insurance
Europcar Mobility Group UK