Elektrisch rijden: versnelde lessen van de EV Rally

Ontdekken wat er allemaal te weten valt over elektrisch rijden is een reis, daarom greep Team Europcar de kans om deel te nemen aan de GreenFleet EV Rally!
Reizend 1.200 volledig elektrische mijlen in slechts 5 dagen, ontdek hoe het ons verging hier in deze speciale editie van ‘GreenFleet Talks’ met The EV Café’s John Curtis en onze Commercieel Directeur en Duurzaamheidswoordvoerder, Mark Newberry.
Mark geeft hieronder ook wat inzicht in waarom de EV Rally zo’n belangrijke ervaring was:
Europcar heeft een unieke positie in de wereld van elektrisch rijden. We proberen bedrijven en individuen niet te overtuigen om te kopen; in plaats daarvan bieden we een echte ervaring om te ‘proberen voordat ze kopen’. We bieden ook een mobiliteitsoplossing die betekent dat voertuigbezit kan worden vervangen door gebruik van voertuigen zonder uitstoot. Het is een win-win voor het milieu.
Maar we weten dat er nog veel vragen zijn die organisaties stellen voordat ze de overstap naar elektrisch maken. Als een belangrijke aanbieder in de mobiliteitssector is het onze verantwoordelijkheid om hen te helpen de antwoorden te vinden. Het maakt allemaal deel uit van onze inzet om de uitstoot te verminderen, zowel voor onze klanten als voor onze eigen operaties.
Gedurende 5 dagen namen 25 chauffeurs het stuur in handen van vier Europcar elektrische voertuigen geleverd door de VW Group. Als onderdeel van een vloot van 50 elektrische voertuigen die van Cardiff naar Londen, naar Edinburgh en vervolgens naar Belfast en Dublin reisden, was ons doel om diepere inzichten te krijgen in echt elektrisch rijden. 1.200 mijlen – 60.000 eMiles over alle teams – later hebben we veel meer kennis opgedaan die we aan onze klanten willen doorgeven.


Laad op wanneer je stopt … stop niet om op te laden
Na meer dan 1.200 mijlen binnen een werkweek te hebben gereden, was het Europcar-team aangenaam verrast te ontdekken dat opladen kan passen binnen de reis- en bestuurdersvereisten en -voorkeuren. Bijvoorbeeld, ’s nachts opladen zorgde ervoor dat de tijd efficiënt werd gebruikt – en opladen was goedkoper omdat een langzame lader kon worden gebruikt. Een volledige nachtelijke lading zou de afstand maximaliseren die het voertuig de volgende dag kon afleggen voordat het moest worden bijgevuld.
Bovendien ontdekte het team dat het logisch was om op te laden wanneer ze stopten – voor een pauze of maaltijdstop – in plaats van hun reis rond laadstops te plannen. Dit soort bijvulladen verhoogt de efficiëntie en zorgt ervoor dat de laadniveaus niet te laag dalen. Opladers kunnen worden gekozen op basis van nabijgelegen faciliteiten in plaats van uit noodzaak, waardoor de pauze aangenamer wordt. En zelfs korte ladingen op een snellader terwijl het team een pauze nam en een drankje kocht, voegden waardevolle actieradius toe.
Kennis van je voertuig
Een andere belangrijke les – ingegeven door het feit dat nogal wat verschillende mensen elk van de Europcar-voertuigen bestuurden – was het belang van echt je voertuig kennen. Waar is de laadpoort; wat is de beste lader voor de klus; hoe lang duurt het om op te laden; is er een specifieke knop om in te drukken om het opladen te starten? Dat is iets dat, als mobiliteitsaanbieder met mensen die vaak slechts een paar uur of dagen een van onze auto’s of bestelwagens gebruiken, we beschouwen als een echt belangrijke les om onze klanten te ondersteunen.
‘Wees meer schildpad’
Natuurlijk kunnen elektrische auto’s en bestelwagens met dezelfde snelheid rijden als benzine- of dieselvoertuigen, maar hoe sneller je rijdt, hoe minder efficiënt en hoe sneller de batterij leeg raakt. Tijdens de EV Rally adopteerde het Europcar-team de ‘schildpad’-strategie in plaats van de ‘haas’-strategie, met als resultaat dat ze geen problemen met de actieradius ondervonden. Als gevolg daarvan bereikte de ID Buzz bestelwagen de hoogste actieradius op één dag met een enkele lading – een indrukwekkende 245 mijlen – en had hij nog steeds 20% actieradius over in de ’tank’.
Klanten ondersteunen op hun EV-reis
De lessen die het Europcar-team heeft geleerd tijdens de EV Rally betekenen dat we onze klantenondersteuning kunnen afstemmen om echt geschikt te zijn voor een EV-wereld. Omdat we vaak werken met bestuurders die nieuw zijn in elektrisch rijden, weten we dat we een goede overdracht voor elk voertuig moeten bieden. Onze Gecertificeerde EV Ambassadeurs zorgen ervoor dat nieuwe EV-bestuurders volledig worden geïnformeerd over de nuances van opladen. En onze binnenkort te lanceren digitale EV-gids zal de overgang naar elektrisch zo stressvrij mogelijk maken.
Ontdek meer over Europcar’s oplossingen voor elektrisch rijden hier.
En om meer te zien over hoe ons team het deed tijdens de EV Rally, klik hier.