Verkeerde auto, verkeerde plek: hoofdpijn voor de fleetmanager

02/03/2022
Naarmate we zien dat steeds meer bedrijven terugkeren naar kantoorwerk en persoonlijke vergaderingen en evenementen weer opduiken, neemt de rol van de wagenparkbeheerder opnieuw een andere wending. Deels financieel manager, deels human resources manager en deels duurzaamheidsfunctionaris, is de wagenparkbeheerder van vandaag een essentieel lid van het algehele managementteam, waarbij hun beslissingen en keuzes een aanzienlijke invloed hebben op de bedrijfsresultaten.
In de afgelopen twee jaar is wat bedrijven willen, nodig hebben en verwachten van hun wagenpark diverser dan ooit. Bedrijfssituaties zijn snel veranderd en nieuwe regelgeving en attitudes hebben ertoe geleid dat mobiliteitsstrategieën ook moesten veranderen.
Hoewel we misschien terugkeren naar enige vorm van normaliteit, lijkt de onzekerheid nog even te blijven bestaan. De gevolgen van fabriekssluitingen, materiaaltekorten en nieuwe handelsovereenkomsten hebben invloed op veel bedrijven en ze moeten nieuwe manieren vinden om deze problemen te beperken.
Ondanks deze nogal turbulente achtergrond, hebben wagenparkbeheerders nog steeds de taak om hun bedrijfschauffeurs op de weg te houden, in geschikte en veilige voertuigen. Hoe zorgen ze ervoor dat ze aan deze behoeften voldoen en toegang hebben tot een geschikt wagenpark?
Met het scala aan mobiliteitsopties die worden aangeboden, is het niet langer nodig om een dure en inflexibele pool van auto’s te hebben die in de bedrijfsparkeerplaats staan – het idee van ‘gebruik’ in plaats van volledig eigendom of langetermijnleaseovereenkomsten is logischer, zowel voor de financiën van het bedrijf als voor schonere, groenere transportdoelen.
Duurzaam transport dat helpt om de koolstofvoetafdruk te verkleinen, is nu een must voor de meeste bedrijven, en een manier om de totale uitstoot te verminderen is om alleen voertuigen op het wagenpark te hebben wanneer ze nodig zijn. Wat we zien is dat steeds meer bedrijven zich wenden tot verhuur – of dat nu voor slechts een paar uur is of voor een paar maanden.
Dit betekent dat bedrijven niet vastzitten aan langetermijnaankoop- of leaseverplichtingen, waardoor geld blijft waar het het meest nodig is. Het vermindert ook de aanbodproblemen. Terwijl er nog steeds problemen zijn met de beschikbaarheid van nieuwe voertuigen, biedt verhuur chauffeurs toegang tot de voertuigen die ze nodig hebben om de klus te klaren. Bovendien helpen schonere, groenere auto’s bedrijven om klaar te zijn voor netto nul.
Met de introductie en uitbreiding van meer milieuzones die van invloed zijn op hoe bedrijven opereren, biedt verhuur toegang tot de nieuwste elektrische, hybride en benzineauto’s, met de mogelijkheid om te proberen voordat je koopt. En er is nog een ander belangrijk voordeel dat alles te maken heeft met de gezondheid en veiligheid van de bestuurder. Wagenpark- en zakenreisbeheerders kunnen erop vertrouwen dat hun bedrijfschauffeurs in veilige, betrouwbare voertuigen rijden, waarbij onderhoud en regelmatig onderhoud ook worden verzorgd.
Interessant is dat we ook ontdekken dat veel bedrijven voertuigen op hun parkeerplaats hebben staan, maar dat ze niet op de juiste plaats staan voor het personeel dat ze nodig heeft. En dit verandert hoe bedrijfs- en poolauto’s worden gebruikt. Hoewel middellange en langetermijnvoertuigverhuur veel wordt gebruikt door wagenparkbeheerders als onderdeel van hun strategie om het wagenparkgebruik te optimaliseren, kan bedrijfscarsharing vanaf de kantoorparkeerplaats een minder bekende optie zijn. Toch kan het een geweldige optie zijn om bedrijven te helpen de toegang tot auto’s voor hun chauffeurs voor korte periodes te verbeteren.
Innovatieve nieuwe technologie zoals het ‘Tap and go’-systeem van Europcar kan worden geïnstalleerd in poolauto’s met de optie om alleen de technologie en boekingsplatform te installeren of toegang te krijgen tot ons wagenpark. Met een app voor alle apparaten kunnen chauffeurs hun eigen verhuur boeken, terwijl wagenpark- en reisbeheerders efficiënt het gebruik van hun bedrijfswagenpark kunnen controleren en monitoren. Monitoring en rapportage via het platform bieden realtime updates over boekingen, voertuiggebruik en zelfs CO2-verbruik.
Bedrijfscarsharing is niet alleen een effectieve methode om ervoor te zorgen dat voertuigbronnen optimaal worden benut, maar betekent ook dat bedrijven niet langer afhankelijk hoeven te zijn van ‘grijze vloot’ auto’s, die meestal ouder, minder betrouwbaar, vervuilender zijn en meestal niet zijn uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen.
Lenig blijven zal het sleutelwoord blijven naarmate we verder gaan in 2022. Voertuig ‘gebruik’ in plaats van ‘eigendom’ – ongeacht de duur – zal bedrijven blijven ondersteunen om optimaal gebruik te maken van hun kansen zonder zich te hoeven verbinden aan potentieel belastende kapitaaluitgaven in onzekere economische tijden.