Duurzaamheid van de bevoorrading: het grote verzekeringsdilemma

Juni 2021
Het zal niemand ontgaan zijn dat er momenteel serieuze uitdagingen zijn in de goederenbevoorrading voor de Britse markt, van cement tot nieuwe auto’s. En deze problemen zullen waarschijnlijk ook van invloed zijn op de klantervaring in de verzekeringssector.
Het gebrek aan bouwmaterialen veroorzaakt ongetwijfeld hoofdpijn bij het beheren van thuisverzekeringsclaims. En voor autoverzekeraars zullen vertragingen in de productie van nieuwe auto’s waarschijnlijk een domino-effect hebben op de claimervaring. Naast problemen met toegang tot nieuwe onderdelen, als de klant geen vervangend voertuig kan krijgen terwijl hun eigen auto of bestelwagen in de garage staat, kan dat de tevredenheidsbeoordeling ernstig ondermijnen.
Samenwerken met partners die betrouwbare toeleveringsketenverbindingen hebben om deze uitdagingen te overwinnen, is daarom essentieel voor verzekeraars. Het is een vraag die aan het begin van een nieuwe relatie gesteld moet worden; en een die voortdurend gemonitord moet worden naarmate externe factoren veranderen. Het hebben van een vervangend voertuigpartner die een flexibel scala aan gebruiksopties biedt, is ook cruciaal – van toegang tot voertuigen via een traditioneel verhuurmodel voor dagen of weken, tot het geven van autodeelcredits aan klanten om een voertuig op te halen en af te zetten wanneer ze het nodig hebben.
De andere grote vraag over duurzaamheid is natuurlijk het milieu. En aangezien het wagenpark gestaag evolueert naar nul- en lage-emissievoertuigen, zou de behoefte aan een vervangend voertuigpartner met toegang tot vergelijkbare of gelijkwaardige voertuigen voor verzekerden die een bewuste milieukeuze hebben gemaakt, ook een belangrijke vraag moeten zijn in het inkoopproces.
Een partner met een jong wagenpark – en dus met de nieuwste autotechnologieën, van elektrisch en hybride tot ADAS en connected vehicles – zou een positieve rijervaring moeten kunnen bieden aan de klanten van verzekeraars. Het vermogen om klanten alternatieve mobiliteitsopties aan te bieden in plaats van alleen een rechtstreekse vervanging van voertuigen zal ook een belangrijkere overweging worden in de komende jaren.
Duurzaamheid op elk niveau van bedrijfsactiviteiten zal een belangrijke drijfveer zijn in de komende jaren. Samenwerken met partners die begrip tonen en voorbereid zijn op deze toekomst, zou nu een topprioriteit moeten zijn.