Courtesy vs huur: de beste mobiliteitsoptie vinden

2 mei 2023
Europcar Mobility Group UK en Modern Insurance Magazine hebben onlangs een rondetafelgesprek georganiseerd om te bespreken hoe de verzekeringssector de meest geschikte mobiliteitsoplossingen voor klanten kan vinden.
James Roberts, Business Development Director, Insurance bij Europcar, ging in gesprek met zes experts uit de verzekerings-, kredietverhuur- en reparatiesectoren:
Kevin Branchflower, Growth Director, Vehicle Replacement Group
Chris Edwards, Motor Development Director, QuestGates
Chris Guy, Procurement Leader, Aviva
Wayne Mason-Drust, Managing Director, Accident Express Group
Kirsty McKno, Managing Director, Cogent Hire
Owain Reid, Supplier Management Owner – Insurance Transition
De groep ging direct in op het grote probleem: de kosten van vervangende auto’s en of een huurmodel kosteneffectiever is voor carrosseriebedrijven in een post-pandemische wereld. De reeks uitdagingen die de kosten van vervangende auto’s opdrijven, van moeilijkheden bij het vinden van nieuwe voertuigen en het gebrek aan beschikbare kortingen van fabrikanten tot de stijgende kosten van onderhoud, service en verzekering, werden besproken. Het gebrek aan flexibiliteit wanneer een carrosseriebedrijf “vastzit” aan een vloot van vervangende voertuigen voor meerdere jaren is een andere uitdaging.
Historisch gezien waren huurkosten een barrière voor carrosseriebedrijven die overwogen om voertuigen te huren in plaats van een vloot van vervangende voertuigen te onderhouden. Maar de tijden zijn veranderd. Europcar ziet nu dat de kosten van leasecontracten voor vervangende auto’s bijna gelijk zijn aan die van dagelijkse verhuur, wat betekent dat verhuur een kosteneffectievere route is voor velen als het efficiënt wordt gebruikt.
Gelijkwaardig
Het probleem van polissen die een gelijkwaardige vervangende auto beloven, moet ook worden aangepakt. Met het steeds bredere scala aan voertuigen op de weg, wordt het steeds moeilijker om die belofte na te komen, vooral als er gekozen moet worden uit een beperkte pool van vervangende voertuigen in de vloot. De groep erkende dat wanneer een reparateur geen geschikte vervangende auto kan leveren, de klant vaak verwacht dat de verzekeraar ingrijpt en een alternatieve mobiliteitsoplossing vindt.
Onderdelenvertragingen en stijgende reparatiekosten dragen bij aan de uitdaging. De optie dat reparateurs veilige voertuigen tijdelijk teruggeven aan polishouders, terwijl ze wachten op de levering van nieuwe onderdelen om de afhankelijkheid van vervangende voertuigen te verminderen en de druk op reparateurs te verlichten, werd onderzocht. Met carrosseriebedrijven die met een veelheid aan uitdagingen worden geconfronteerd, werd toegang tot voertuigen tegen redelijke tarieven benadrukt als een oplossing om de noodzaak te verminderen om hun eigen vloot te behouden en te onderhouden. Als carrosseriebedrijven echter te veel moeten focussen op vlootbeheer, kan dit afleiden van hun belangrijkste prioriteiten.
Iedereen aan tafel was het erover eens dat in een ideale wereld altijd een beoordeling moet worden uitgevoerd om de ‘werkelijke behoefte’ aan een vervangend voertuig te bepalen.
De mobiliteitskloof dichten
Levering en ophalen kunnen het model van de vervangende auto de meer tijdbesparende optie maken, aangezien een vervangende auto wordt geleverd wanneer de auto van de klant wordt opgehaald, waardoor de mobiliteitskloof wordt gedicht. Echter, elke mislukte of vertraagde levering en ophaling zal invloed hebben op het reparatieschema, en dit is een ander voorbeeld van waar het carrosseriebedrijf interne middelen moet toewijzen aan niet-kernactiviteiten van vlootbeheer. Een sterk vlootbeheersysteem kan het verschil maken, waardoor reparateurs met klanten kunnen praten om een geschikte dag te vinden voor reparaties wanneer ze geen ander voertuig nodig hebben.
De perfecte balans vinden
De groep concludeerde dat een hybride model, waarbij carrosseriebedrijven enkele voertuigen leasen en vertrouwen op verhuur om eventuele hiaten op te vullen, de beste langetermijnoplossing zou zijn om vraag, werklast en kosten te beheren. Grotere integratie tussen reparateurs en voertuigleveranciers zou dit soepel laten verlopen; netwerken van carrosseriebedrijven die samenwerken zullen nog verder gaan om de vraag te bundelen en de verantwoordelijkheid voor vlootbeheer te verminderen.
De groep was het er ook over eens dat meer klanteducatie – inclusief over de kosten van vervangende voertuigen die aan hun premies worden toegevoegd of op een bepaald moment in het claimtraject – het voordeel zou hebben van verminderde vraag naar gelijkwaardige voertuigen, waardoor de marktdruk wordt verminderd. Echter, alle deelnemers aan tafel waren het erover eens dat de klantervaring voorop moet blijven staan. Het belang van samenwerking binnen de industrie, het openhouden van gesprekken terwijl de mobiliteitsoplossingen worden verbeterd, zal de druk op de industrie en de toeleveringsketen verminderen.
Om het volledige rapport van de rondetafel te lezen, klik hier