Zakelijke etiquette in Frankrijk

Zakelijke etiquette in Frankrijk

23.02.2023

3 min. lezen

Deel verder

Om succesvolle internationale zakelijke relaties te onderhouden, is het belangrijk om de belangrijkste basisregels van het andere land in acht te nemen. Hoewel Duitsland en Frankrijk buren zijn, zijn er toch enkele kleine maar significante verschillen. Hieronder presenteren we de belangrijkste punten om te overwegen tijdens een zakenreis naar Frankrijk.

Do’s

– Zakelijke kleding moet een pak of combinatie zijn (grijs, zwart, blauw), maar stropdassen zijn niet verplicht. Let op de kwaliteit en pasvorm van uw garderobe.

– De Fransen hechten waarde aan status en titels. De correcte aanspreekvorm omvat de titel en positie (“Monsieur le directeur”, voor bedrijfseigenaren “Monsieur le président”) of de aanspreekvorm en de achternaam (“Monsieur Ferre”).

– Te direct zijn wordt als onbeleefd beschouwd – diplomatie is vereist. Handel met terughoudendheid. Alleen sterke punten presenteren kan negatief worden opgevat. Het is oké om fouten toe te geven.

– Uitnodigingen mogen nooit worden geweigerd. In Frankrijk worden veel zaken nog steeds tijdens maaltijden besproken. Echter, zakelijke onderwerpen komen pas bij het dessert ter sprake, nooit ervoor. Let op goede tafelmanieren.

– Gescheiden rekeningen zijn niet gebruikelijk in Frankrijk; één persoon betaalt altijd voor iedereen aan tafel.

– Zakelijke ontbijten worden steeds populairder.

– Beheersing van de Franse taal wordt verwacht. Leer op zijn minst de basisbegroetingen in de lokale taal. U kunt ook punten scoren met kennis over de Franse cultuur.

– De Fransen zijn ook in zaken individueel en emotioneel, en vertrouwen is persoonsgebonden (in tegenstelling tot Duitsers, die vertrouwen verdienen door prestaties en zaken op een feitelijke en technische manier doen). Dit betekent: toon flexibiliteit, sta niet op procedures, blijf kalm tijdens onderbrekingen en plan buffertijden. Vat regelmatig de projectstatus samen.

– Auto’s hebben in Frankrijk niet zo’n hoge status als in Duitsland; ze zijn gebruiksvoorwerpen. In de zakenwereld geldt het motto “minder is meer”. Dienovereenkomstig worden kleinere auto’s vaker gehuurd.

– Vanwege parkeersituaties wordt een kleinere auto aanbevolen. Niets lijkt minder zelfverzekerd dan een Duitse bezoeker die te laat komt omdat hij te lang naar een parkeerplaats heeft gezocht met een grote auto.

– Plan voldoende tijd voor reizen naar uw afspraken, vooral in grote steden zoals Parijs, waar de straten vaak druk zijn.

Don’ts

– De Fransen willen niet worden gevraagd naar hun inkomen en beroep – dit wordt als opdringerig beschouwd.

– Vermijd het geven van chrysanten als bloemen, omdat ze alleen voor rouwgelegenheden worden gebruikt.

– Weerhoud u ervan een dame uit haar jas te helpen – veel Franse vrouwen vinden dit ongemakkelijk.

– Als vrouw, schenk nooit zelf wijn in.

– Verdun wijn nooit direct met water; gebruik een apart glas.

– Houd u aan de snelheidslimieten, want er zijn veel flitspalen in Frankrijk.

Terug naar artikelen

ONTDEK ONZE ANDERE ARTIKELEN