Hoe de bandenspanning te controleren voordat je op reis gaat

Hoe de bandenspanning te controleren voordat je op reis gaat

28.05.2025

8 min. lezen

Deel verder

Hoe de bandenspanning te controleren voordat je op reis gaat

Er is één eenvoudige test die een groot verschil maakt voordat je aan je reis begint: de bandenspanning. Correct opgepompte banden verbeteren de verkeersveiligheid, het brandstofverbruik en het rijcomfort.

Te vaak vergeten bestuurders deze test voordat ze vertrekken. Zowel een te lage als een te hoge spanning kan leiden tot onregelmatige slijtage, verminderde grip en zelfs het risico op een klapband. Gelukkig is het controleren van de bandenspanning eenvoudig en snel. Hieronder staan de belangrijkste stappen voor een soepele en veilige reis.

 

Hoe de bandenspanning te controleren met een meter

Een band kan er goed opgepompt uitzien, maar laat je niet misleiden door het uiterlijk. Er is maar één zekere manier om het te controleren: met een bandenspanningsmeter. Hier is de techniek:

  • Vind de aanbevolen spanning – Kijk in de handleiding van de auto of op het frame van de bestuurdersdeur voor de specificaties van de fabrikant. De spanning wordt waarschijnlijk uitgedrukt in PSI (pond per vierkante inch).
  • Gebruik een bandenspanningsmeter – Verwijder de ventieldop en druk de meter stevig op het ventiel. Je krijgt direct de meting.
  • Vergelijk de meting – Als de waarde lager is dan aanbevolen, moet er extra lucht in de band. Als de waarde te hoog is, moet er wat lucht uitgelaten worden.
  • Controleer alle vier de banden – De bandenspanning kan per band verschillen. Vergeet ook de reserveband niet!

 

Pro tip

Controleer de bandenspanning wanneer de banden koud zijn, idealiter voordat je gaat rijden. De hitte van de weg kan de spanning doen stijgen, wat leidt tot onnauwkeurige metingen.

 

pexels-n-n-hung-chanel-506008538-17129614 (1)

Factoren die de bandenspanning beïnvloeden

Bandenspanning is niet iets dat je één keer doet en dan vergeet. Het verandert voortdurend, afhankelijk van weersomstandigheden, wegomstandigheden en zelfs de tijd. Als je deze veranderingen niet bijhoudt, krijg je te maken met slechte wegligging, hogere brandstofkosten en voortijdige bandenslijtage. Wees gerust—zodra je weet waar je op moet letten, zul je geen probleem hebben om het bij te houden.

Heb je ooit ’s ochtends wakker geworden en gemerkt dat je banden plat lijken? Dat komt omdat koude temperaturen de lucht doen krimpen en de bandenspanning verlagen. Elke daling van 10°F (-12°C) resulteert in een verlies van 1 tot 2 PSI—en dat is genoeg om de remprestaties en stabiliteit te beïnvloeden. Warm weer doet het tegenovergestelde: de lucht zet uit en verhoogt de spanning. Als je in extreme weersomstandigheden rijdt, houd de metingen dan goed in de gaten!

Hoge snelheden, zware ladingen en lange ritten hebben ook invloed op de bandenspanning. Naarmate de banden door wrijving opwarmen, zet de lucht erin uit. Die tijdelijke toename kan de band als een steen doen aanvoelen—wat de tractie en het comfort vermindert. Heb je extra passagiers of laad je in voor vakantie? Dan moet je misschien de spanning iets verlagen om de rit soepel en veilig te houden.

Zelfs als je de auto gewoon op de oprit laat staan, verliezen de banden na verloop van tijd lucht—tussen 1 en 2 PSI per maand. Daarom moet je ze regelmatig controleren, zelfs als je geen lange ritten maakt. En als je de bergen in gaat, onthoud dan dat de luchtdruk daalt naarmate je hoger klimt. Je banden zullen hoger aanvoelen dan normaal, dus je wilt ze misschien opnieuw controleren zodra je aankomt.

Je banden zijn het enige dat de weg raakt. Ze goed opgepompt houden gaat niet alleen over geld besparen op benzine—het gaat erom de controle te hebben, veilig te zijn en elke kilometer zo soepel mogelijk te maken.

Hoe banden op te pompen tot de juiste spanning

Nu je de juiste spanning voor je banden kent, is het volgende dat je moet doen ervoor zorgen dat ze goed opgepompt zijn. Goed nieuws: het is snel en eenvoudig en kost slechts een paar minuten—hoewel het een groot verschil kan maken voor je veiligheid, brandstofverbruik en algehele rijervaring.

Verwijder eerst de bandenspanningsmeter of gebruik degene die je meestal bij de meeste tankstations vindt en neem de huidige PSI-meting. Als het spanningsniveau laag is, heb je een luchtcompressor nodig om lucht bij te vullen. De meeste tankstations hebben er een, of je kunt ook een draagbare gebruiken als je de controle thuis wilt doen.

Om de banden op te pompen:

Verwijder de ventieldop en bewaar deze op een veilige plek—hoe klein ook, je kunt hem kwijtraken!

Bevestig de luchtslang stevig op het ventiel. Wanneer je een sissend geluid hoort, draai de fitting dan totdat het geluid stopt.

Voeg lucht toe in korte stoten en controleer regelmatig de spanning om overinflatie te voorkomen.

Als je de band te veel hebt opgepompt, laat dan lucht ontsnappen door op de metalen pin in het ventiel te drukken. Een simpele tik is voldoende.

Nadat je de juiste PSI hebt bereikt, moet je de ventieldop terugplaatsen en het proces herhalen voor alle vier de banden.

Wanneer je de luchtpomp bij het tankstation gebruikt, is er meestal een automatische functie die de luchtstroom stopt zodra de juiste spanning is bereikt—een handige functie als je niet weet hoeveel lucht je nodig hebt.

Het is het beste om de spanning te controleren en aan te passen wanneer de banden koud zijn—dat wil zeggen voordat je gaat rijden of minstens drie uur nadat de auto geparkeerd is. Warme banden geven van nature een hogere PSI weer door warmte-uitzetting, wat je een valse meting kan geven.

Goed om te weten

Als je de auto huurt voor de reis, hoef je je hier geen zorgen over te maken! Europcar zorgt ervoor dat alle voertuigen die je huurt regelmatig worden onderhouden en geïnspecteerd, zodat de banden altijd op de juiste spanning zijn voordat je vertrekt. Vind je huurauto hier.

Veelvoorkomende tekenen van onjuiste bandenspanning

Rijden met de verkeerde bandenspanning is niet alleen ongemakkelijk—het beïnvloedt ook de wegligging, het brandstofverbruik en zelfs je veiligheid. Dus wat doe je als je vermoedt dat er iets mis is voordat het erger wordt? Je auto laat je meestal weten dat er iets mis is, en door de waarschuwingssignalen te herkennen, kun je actie ondernemen voordat je geld moet uitgeven aan reparaties of jezelf in gevaar brengt.

Een zwaar of traag stuurgevoel is een van de eerste tekenen dat de banden te weinig opgepompt zijn. Als de auto traag aanvoelt of lijkt te trekken wanneer je probeert te versnellen, of als je meer benzine verbruikt dan normaal, hebben de banden mogelijk niet genoeg lucht. Te zacht opgepompte banden slijten ook sneller aan de buitenrand, dus je moet ze eerder vervangen dan anders.

Omgekeerd zorgen banden met te veel lucht ervoor dat de rit stijf en schokkerig wordt. Als je merkt dat de auto ongewoon hard rijdt over kleine hobbels of geen grip heeft op natte wegen, kan het probleem zijn dat er te veel lucht in zit. Uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat de band ongelijkmatig in het midden slijt, waardoor de tractie afneemt en noodremmen minder effectief wordt.

Een ander waarschuwingssignaal is het lampje van het bandenspanningscontrolesysteem op het dashboard. Als het lampje gaat branden, heeft ten minste één band een spanningsprobleem. Sommige systemen laten je precies weten welke band het probleem heeft, terwijl andere je alleen een algemene waarschuwing geven—dus het veiligste wat je kunt doen is alle banden handmatig controleren met een meter.

Als je merkt dat je auto iets naar één kant trekt, kan de reden zijn dat één band minder spanning heeft dan de andere. Dit veroorzaakt een onbalans in de besturing en maakt lange ritten vermoeiend. In extreme situaties hebben banden die ernstig te weinig opgepompt zijn de kans op klapbanden bij hoge snelheden.

Regelmatige controles en snelle aanpassingen helpen deze problemen te voorkomen. Een goed onderhouden band gaat niet alleen over prestaties—het gaat om gemoedsrust op de weg.

Wat te onthouden

  • Controleer de bandenspanning met een meter – Je kunt niet alleen naar de band kijken. Neem de meting met een bandenspanningsmeter.
  • Controleer de aanbevolen PSI – Kijk op de bestuurdersdeur, in de handleiding van de auto of op de tankdop.
  • Controleer de bandenspanning wanneer de banden koud zijn – Het is het meest nauwkeurig voordat je hebt gereden of nadat de auto enkele uren heeft stilgestaan.
  • Temperatuur heeft invloed op de spanning – koud weer verlaagt de PSI, terwijl warmte deze verhoogt. Pas dienovereenkomstig aan.
  • Voeg lucht toe of laat lucht ontsnappen indien nodig – Vul of laat lucht ontsnappen met behulp van een luchtcompressor.
  • Let op waarschuwingsindicatoren – Asymmetrische slijtage, onjuiste wegligging of het verschijnen van het TPMS-lampje duiden op spanningsproblemen.
  • Regelmatige inspecties zorgen voor veiligere reizen – Controleer de bandenspanning minstens één keer per maand en voor lange ritten.
Terug naar artikelen

ONTDEK ONZE ANDERE ARTIKELEN