Vloten optimaal houden, zelfs in moeilijke tijden

18-06-2021
Debbie Wallace, hoofd van kmo’s bij Europcar Mobility Group UK, bekijkt de opties die wagenparkbeheerders hebben bij het omgaan met de toegenomen vraag naar voertuigen van bedrijven in een tijd van tekorten bij fabrikanten.
De auto-industrie heeft de afgelopen 18 maanden zeker veel te verwerken gehad – eerst de verschuiving in het economische landschap door de Brexit, en vervolgens de pandemie die veel fabrikanten dwong om tijdelijk productielijnen te sluiten. Voeg daarbij extreme weersomstandigheden en de blokkade van het Suezkanaal, en je hebt een ‘perfecte storm’ die heeft geleid tot een acuut tekort aan halfgeleiderchips en daardoor veel langere levertijden voor nieuwe auto’s. Dit heeft ook geleid tot stijgende prijzen voor tweedehands voertuigen, met name lichte bedrijfsvoertuigen, aangezien de toegenomen werkdruk voor veel bedrijven heeft geleid tot extra voertuigbehoeften.
Met berichten dat het tekort aan halfgeleiderchips waarschijnlijk de sector de rest van het jaar en mogelijk tot in 2022 zal beïnvloeden, moeten bedrijven die afhankelijk zijn van hun wagenparken mogelijk een andere en flexibelere benadering kiezen om hun wagenparken de komende maanden ‘geschikt voor gebruik’ te houden.
Waar de gemiddelde wachttijd 3 maanden was, zijn de levertijden voor nieuwe voertuigen nu vaak 6 tot 9 maanden. Veel autofabrikanten bieden ook slechts een beperkt aantal modellen aan en in sommige gevallen met wijzigingen in hun specificaties en functies. Dus, wat kunnen wagenparkbeheerders doen om ervoor te zorgen dat hun bedrijven nog steeds toegang hebben tot veilige, geschikte en betrouwbare voertuigen?
Het behouden van uw eigen voertuigen voorbij hun normale levensduur kan hogere service- en onderhoudskosten betekenen en voor geleasde voertuigen kan het verlengen van het contract ook duur blijken te zijn. Plannen voor een groener, elektrisch wagenpark moeten mogelijk ook worden uitgesteld, aangezien de gebruikelijke vervangingscycli niet worden nageleefd.
Voor degenen met een grote ‘grijze vloot’ zijn er ook de voor de hand liggende veiligheidsproblemen, aangezien werknemers die hun auto’s niet kunnen upgraden vanwege gebrek aan beschikbaarheid en stijgende prijzen op de tweedehandsmarkt, blijven rijden in oudere auto’s.
Langetermijnverhuur kan een kosteneffectieve en flexibele optie zijn die kan helpen om de leveringskloof te overbruggen en de toename van de werkdruk te beheren.
Zoals een bekende uitspraak luidt: “Onzekerheid is de enige zekerheid die er is”, maar het hebben van een sterke partner die met u kan samenwerken om langetermijnhuurvoertuigen te leveren wanneer dat nodig is, helpt om een deel van die onzekerheid weg te nemen, en dat alles zonder onnodige belasting van de balans.
- https://www.causeweb.org/cause/resources/library/r2028 John Allen Paulos (1945-)